Masterclass subacromiale schouderpijn

Datum cursus: Woensdag 14 juni 2023
Doelgroep: Fysiotherapeuten, manueel therapeuten en sportfysiotherapeuten

Docent: Prof. dr. Filip Struyf
Filip Struyf (PhD, MSc, PT) is sportfysiotherapeut, werkzaam als hoogleraar aan de opleiding Revalidatiewetenschappen en Kinesitherapie van de Universiteit Antwerpen (België). Zijn jarenlange onderzoeksexpertise ligt met name op het gebied van schouderklachten, meer bepaald op gebied van rotatorcuff tendinopathiën, frozen shoulder, schouder arthroplastie, scapula dyskinesia en chronisch schouderpijn. Over deze onderwerp heeft hij tal van internationale en nationale publicaties op zijn naam. Hij is eveneens actief als spreker op nationale en internationale cursussen en congressen. Hij is bestuurslid en mede-oprichter van het Schoudernetwerk Vlaanderen en redactielid van het tijdschrift “Sport en Geneeskunde”. Volgens Expertscape (http://expertscape.com/ex/shoulder+pain) de Nr.1 in schouder pijn.

In deze cursus wordt ingezoomd op ‘rotator-cuff gerelateerde schouderpijn (RCRSP)’ klachten en staat de typische patiënt met schouderpijn uit de alledaagse beroepspraktijk centraal. De afgelopen jaren is er veel relevant onderzoek verschenen dat zowel voor de prognostiek van deze klachten als de kinesitherapeutische diagnostische (on)mogelijkheden als de therapeutische interventies van belang is. Tijdens de cursus worden deze resultaten uit wetenschappelijk onderzoek besproken in het licht van de alledaagse praktijk. Ook het aanbieden van concrete handvatten voor de praktijk is een belangrijk onderdeel van de cursus.

Doel:
Doel: Update van de laatste wetenschappelijke evidentie met betrekking tot het klinisch onderzoek en revalidatie van rotatorcuff gerelateerde schouderklachten.

Inhoud: Kennis, inzicht en vaardigheden zullen aangereikt worden tijdens deze cursusdag, waarbij de volgende thema’s aan bod zullen komen:

a. Anatomie, epidemiologie, klinische bewegingsanalyse
b. Kritische blik op het schouder impingement syndroom
c. Pathofysiologie van een tendinopathie
d. Workshop klinisch onderzoek RCRSP
e. Huidige evidentie van de revalidatiemodaliteiten bij RCRSP
f. Workshop revalidatie bij RCRSP

Cursus: Masterclass subacromiale schouderpijn
Locatie: Van der Valk Hotel Den Haag - Nootdorp
Gildeweg 1
2632 BD Nootdorp
Accreditatie: Voor deze cursus zijn 6 punten voor het register algemeen, manueel en sport zijn in aanvraag bij het KNGF en 6 voor Keurmerk